تصمیم سازی | Decision Making

تصمیم سازی | Decision Making - 3

تصمیم سازی | Decision Making

پایگاه دانش تصمیم سازی

تصمیم سازی | Decision Making - 3

نشریه پژوهش های نوین در تصمیم گیری

این نشریه یک فصلنامه علمی و پژوهشی است که از بهار 1395 در زمینه پژوهش های نوین در تصمیم گیری به زبان فارسی منتشر می شود. صاحب امتیاز نشریه انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران و مدیر مسئول آن در حال حاضر جناب آقای دکتر امیر افسر است. سردبیری نشریه را جناب آقای دکتر عادل آذر بر عهده دارد.

پنجشنبه 06 مرداد 1401 0 16 ادامه مطلب
رویکرد ترکیبی نوین بر پایه تحلیل پوششی داده های  DFM

رویکرد ترکیبی نوین بر پایه تحلیل پوششی داده های  DFMبا خروجی نامطلوب و تحلیل خوشه ای جهت ارزیابی توسعه پایدار کشورها



نوشته: فاطمه زمزم، حبیب زارع احمدآبادی، علیرضا ناصرصدرآبادی، علی مروتی شریف آبادی



چکیده: تحلیل کارایی کشورها در زمینه توسعه پایدار با توجه ویژه به انتشار گازهای گلخانه ای، می تواند کمک شایانی به سیاستگذاری توسعه منطقه ای و جهانی نماید. پژوهش حاضر با ارائه یک مدل DFM با خروجی های نامطلوب به ارزیابی عملکرد کشور ایران و 38 کشور OECD می پردازد. مقایسه تغییرات میزان افزایش در خروجی و کاهش در ورودی های جهت کارا شدن واحدهای تصمیم گیری در مدل هایDFM  و CCR از اهداف این پژوهش است.

چهارشنبه 05 مرداد 1401 0 20 ادامه مطلب
ارزیابی کیفیت تصمیم بر اساس فرآیند نه برآیند

نوشته: بن کسنوچا
ترجمه: گروه مترجمان پایگاه دانش تصمیم سازی



در حال حاضر رابرت روبین شاید محبوب‌ترین مرد جهان نباشد، اما من همچنان فلسفه‌های تصمیم‌گیری او را که در کتاب خاطرات فوق‌العاده‌اش در "دنیای نامشخص: انتخاب‌های سخت از وال استریت تا واشنگتن" بیان شده است، تحسین می‌کنم. اخیراً ونچر هکس از سخنرانی های آغازین روبین این گونه نقل قول کرده است:



"تصمیم‌ها صرفاً بر اساس نتایجی که تولید می‌کنند قضاوت می‌شوند." اما من معتقدم که آزمون درست باید بر کیفیت تصمیم گیری تمرکز کند...

سه شنبه 04 مرداد 1401 0 97 ادامه مطلب
دانلود مقاله ترجمه شده درباره رهبری و استراتژی در حمل و نقل جاده ای

عنوان انگلیسی مقاله:

Leadership strategies, management decisions and safety culture in road transport organizations

 

عنوان فارسی مقاله: استراتژی های رهبری، تصمیم های مدیریتی و فرهنگ ایمنی در سازمان های حمل و نقل جاده ای

 

موضوعات مقاله: رهبری سازمانی، مدیریت استراتژیک، سازمان های حمل و نقل، مدیریت، تصمیم سازی، تصمیم گیری، حمل و نقل جاده ای، ترابری، ایمنی، ایمنی حمل و نقل، ایمنی جاده ای، فرهنگ ایمنی، وسایل نقلیه سنگین

 

کلیدواژه ها: وسیله نقلیه سنگین، ایمنی جاده، فرهنگ ایمنی، رهبری، استراتژی

 

نویسندگان: Katrine Grinerud, Wenche Kristin Aarseth, Rolf Robertsen

 

عنوان ژورنال: Research in Transportation Business & Management

 

سال انتشار: 2021

 

متن انگلیسی این مقاله در 11 صفحه با فرمت پی دی اف (PDF) و ترجمه فارسی آن در 30 صفحه با فرمت ورد (Word) قابل دانلود است.

 

جداول و نمودارهای مقاله با دقت و به طور کامل ترجمه شده اند.

 

Abstract:

In Norway, approximately 688 people are injured each year in traffic accidents involving heavy goods vehicles (HGVs), and for every third road fatality there is an HGV involved. Norway has approximately 35% more fatalities per inhabitant resulting from accidents involving HGVs compared to the rest of Europe. These numbers suggest that interventions are needed to reduce road accidents involving HGVs in Norway. This paper contributes to the field of road transportation research by identifying how strategic management decisions can affect road transport organizations’ ability to develop a good safety culture. Semi-structured interviews with 16 participants were conducted. The findings suggest that road transport organizations that choose a low-cost leadership strategy struggle to be profitable. Moreover, such strategies lead to high rivalry between organizations. Such rivalry makes it difficult to be profitable, hence there are fewer resources available to invest in building a good safety culture. In contrast, road transport organizations that choose a differentiation or focus leadership strategy are more likely to be profitable. As a consequence, they have more resources to invest in building a safety culture.

 

ترجمه فارسی چکیده:

در نروژ، سالانه تقریباً 688 نفر در تصادفات رانندگی مربوط به وسایل نقلیه سنگین  زخمی می شوند و به ازای هر یک سوم تلفات جاده ای، یک وسیله نقلیه سنگین درگیر است. در مقایسه با سایر مناطق اروپا، نروژ تقریباً 35٪ تلفات بیشتری در حوادث ناشی از وسایل نقلیه سنگین نسبت به هر شهروند خود دارد. این میزان از تلفات نشان می دهد که برای کاهش تصادفات جاده ای مربوط به وسایل نقلیه سنگین در نروژ، نیاز به مداخله است. این مقاله با شناسایی چگونگی تصمیم گیری های مدیریت استراتژیک می تواند به سازمان های حمل و نقل جاده ای در ایجاد فرهنگ ایمنی مطلوب، به ویژه در زمینه تحقیقات حمل و نقل جاده ای کمک کند. به این منظور، مصاحبه های نیمه ساختاریافته ای با 16 شرکت کننده انجام شد. یافته های ما نشان می دهد که سازمان های حمل و نقل جاده ای که استراتژی رهبری کم هزینه را انتخاب می کنند برای سودآوری تلاش می کنند. افزون بر این، چنین استراتژی هایی به رقابت زیاد میان سازمان ها می انجامد. چنین رقابتی سودآوری را دشوار می کند، از این رو منابع کمتری برای سرمایه گذاری در ایجاد فرهنگ ایمنی مناسب در دسترس خواهد بود. در مقابل، سازمانهای حمل و نقل جاده ای که استراتژی تمایز یا تمرکز رهبری را انتخاب می کنند، از سودآوری بیشتری برخوردار هستند. در نتیجه، منابع بیشتری برای سرمایه گذاری در ایجاد فرهنگ ایمنی دارند.

برای دانلود مقاله و ترجمه آن به ادامه مطلب مراجعه کنید.

سه شنبه 25 خرداد 1400 0 206 ادامه مطلب
دانلود مقاله ترجمه شده درباره کارآفرینی در کشورهای در حال توسعه

عنوان انگلیسی مقاله:

Digital entrepreneurship in developing countries: The role of institutional voids

 

عنوان فارسی مقاله: کارآفرینی دیجیتال در کشورهای در حال توسعه: نقش خلأهای نهادی

 

موضوعات مقاله: کارآفرینی، کارآفرینی دیجیتال، فناوری اطلاعات، کارآفرینی در کشورهای در حال توسعه، کارآفرینی در هند

 

کلیدواژه ها: کارآفرینی، مؤسسات، شرکت های کوچک، کشورهای در حال توسعه، فناوری دیجیتالی، باز بودن

 

نویسندگان: Jonas Soluk, Nadine Kammerlander, Solomon Darwin

 

عنوان ژورنال: Technological Forecasting & Social Change

 

سال انتشار: 2021

 

متن انگلیسی این مقاله در 13 صفحه با فرمت پی دی اف (PDF) و ترجمه فارسی آن در 27 صفحه با فرمت ورد (Word) قابل دانلود است.

 

جداول و نمودار موجود در مقاله با دقت و به طور کامل ترجمه شده اند.

 

Abstract:

Entrepreneurship is often considered a key means to tackling the ongoing challenge of poverty among the rural populations in developing countries. We study how drawing on the support of various stakeholders—specifically family, community, and business partners—helps overcome institutional voids and foster entrepreneurship in Indian microenterprises. We also examine how the adoption of digital technologies—e.g., in the form of smartphone apps—can strengthen those relationships. By surveying more than 1,000 microentrepreneurs in rural India, we find that both the families and communities (in particular self-help groups) of entrepreneurs have a positive and significant effect on entrepreneurship that is strengthened when digital technologies are used. Support from business partners, however, is negatively associated with entrepreneurship.

 

ترجمه فارسی چکیده:

کارآفرینی بیشتر ابزاری کلیدی برای مقابله با چالش مداوم فقر در میان جمعیت روستایی در کشورهای در حال توسعه تلقی می شود. در این تحقیق، بررسی می کنیم که چگونه جلب حمایت از ذینفعان مختلف - به ویژه خانواده، جامعه و شرکای تجاری - به رفع خلأهای نهادی و تقویت کارآفرینی در شرکت های کوچک هندی کمک می کند. همچنین بررسی می کنیم که چگونه استفاده از فناوری های دیجیتال - برای نمونه، برنامه های تلفن های هوشمند - می تواند این روابط را تقویت کند. با بررسی بیش از 1000 کارآفرین خُرد در روستاهای هند، متوجه می شویم که هم خانواده ها و هم جوامع کارآفرین (به ویژه گروه های خودیار) تأثیر مثبت و قابل توجهی بر کارآفرینی دارند و این تأثیر با استفاده از فناوری های دیجیتال تقویت می شود. با این وجود، به نظر می رسد حمایت از شرکای تجاری با کارآفرینی ارتباط منفی دارد.

برای دانلود مقاله و ترجمه آن به ادامه مطلب مراجعه کنید.

شنبه 22 خرداد 1400 0 176 ادامه مطلب
دانلود مقاله ترجمه شده درباره آینده ارتباطات بازاریابی

عنوان انگلیسی مقاله:

 Inner drives: Is the future of marketing communications more sustainable when using backcasting?

 

عنوان فارسی مقاله: محرک های درونی: آیا آینده ارتباطات بازاریابی با استفاده از گذشته نگری پایدارتر است؟

 

موضوعات مقاله: بازاریابی، آینده پژوهی، ارتباطات بازاریابی، حرفه بازاریابی، پایداری (sustainability)

 

کلیدواژه ها: گذشته نگری، پایداری، ارتباطات بازاریابی، پروژه های مشارکتی

 

نویسندگان: Alexandra Koves and Gabor Kiraly

 

عنوان ژورنال: Futures

 

سال انتشار: 2021

 

متن انگلیسی این مقاله در 11 صفحه با فرمت پی دی اف (PDF) و ترجمه فارسی آن در 29 صفحه با فرمت ورد (Word) قابل دانلود است.

 

جدول و نمودار موجود در مقاله با دقت و به طور کامل ترجمه شده اند.

 

Abstract:

In 2018 a marketing communications firm decided to do a participatory backcasting project involving all their local members of staff to see what the future might bring in marketing communications. The exercise led to a unique knowledge accumulation process that has substantial research relevance. Unintentionally, this backcasting revolved around the role of marketing communications in transforming business to an ecologically sustainable and socially just modus operandi. While presenting the results of this action research, on the one hand this paper aims to provide inputs to reorienting marketing communications from its undignified status in sustainability efforts to something that supports sustainability transitions in society. On the other hand, it aims to contribute to the methodological discourses on backcasting. While it has been long established that backcasting is an adequate tool to address sustainability issues, this project suggests that participatory backcasting as a methodological framework has its own inner drives that lead to responsible and sustainable mind-sets even without such framings. These inner drives may have to do with the nature of utopian thinking, and the psychological safety and intellectual independence it provides.

 

ترجمه فارسی چکیده:

در سال 2018، یک شرکت ارتباطات بازاریابی تصمیم گرفت پروژه ای را برای گذشته نگری مشارکتی شامل همه اعضای محلی و کارکنان خود اجرا کند تا ببیند آینده چه چیزی را ممکن است برای ارتباطات بازاریابی به ارمغان آورد. این تمرین به یک فرایند انباشت دانش منحصر به فرد انجامید که از اهمیت پژوهشی بالایی برخوردار است. گذشته نگری پیرامون نقش ارتباطات بازاریابی در تبدیل کسب و کار ناخواسته به یک زیست بوم پایدار و به لحاظ اجتماعی صحیح انجامید. از یک سو، این مقاله قصد دارد ضمن ارائه نتایج این اقدام پژوهی، ورودی هایی را برای بازسازی ارتباطات بازاریابی و برون رفت از وضعیت نامشخص کنونی ارائه دهد و از تلاش ها و تحولات پایداری در جامعه پشتیبانی کند. از سوی دیگر، هدف آن کمک به گفتمان های روش شناختی در زمینه گذشته نگری است. در حالی که مدتهاست ثابت شده که گذشته نگری ابزاری مناسب برای پرداختن به موضوعات پایداری است، این پروژه نشان می دهد که گذشته نگری مشارکتی به عنوان یک چارچوب روش شناختی، محرک های درونی خود را دارد که حتی بدون چنین چارچوب بندی هایی نیز می تواند به ذهنیت های مسئولانه و پایدار بیانجامد. این محرک های درونی ممکن است به ماهیت تفکر آرمانی و ایمنی روانشناختی و استقلال فکری مربوط باشند.

 

برای دانلود مقاله و ترجمه آن به ادامه مطلب مراجعه کنید.

یکشنبه 16 خرداد 1400 0 199 ادامه مطلب
دانلود مقاله ترجمه شده ویژگی شخصیتی و عملکرد شغلی

عنوان انگلیسی مقاله: Islamic Personality Model: A Conceptual Framework

 

عنوان فارسی مقاله: مدل شخصیت اسلامی: یک چارچوب مفهومی

 

موضوعات مقاله: مدیریت، روان شناسی، منابع انسانی، مدیریت منابع انسانی، شخصیت، ویژگی های شخصیتی، عملکرد شغلی، ارزیابی شخصیت، شخصیت پرسنلی، شخصیت اسلامی، تجربه مالزی در مدیریت منابع انسانی

 

نویسندگان: Masrur Mohd Khira, Abdul Kadir Othman, Muhammad Iskandar Hamzah, Nur Atiqah, Rochin Demong, Emi Normalina Omar, Mohd Khalid Mohd Abbas

 

ژورنال: Procedia Economics and Finance

 

ناشر: Elsevier

 

سال انتشار: 2016

 

تعداد صفحات مقاله انگلیسی و فرمت آن: 8 صفحه PDF

 

تعداد صفحات ترجمه و فرمت آن: 9 صفحه Word

 

Abstract:

The field of personality or individual psychology has attracted a lot of researchers around the world to devote their efforts in conceptualizing, assessing, and establishing the nomological nets of various personality models and theories. However, some models and theories of personality are limited in their utilization. For example, there are a lot of instances where researchers are unable to derive a clear factor structure when applying the Big Five Personality Traits in their research works due to cultural and values incompatibility. Therefore, this paper attempts to conceptualize and develop a measure of Islamic Personality Model that addresses the issue of incompatibility through the application of both qualitative and quantitative research design. The proposed model will contribute all communities in addressing the role of Islamic Personality in psychology related fields.

 

Keywords: Islamic Personality Measure; Delphi technique; Psychology;

ترجمه فارسی چکیده:

حوزه شخصیت یا روان‌شناسی فردی بسیاری از پژوهشگران را در سراسر جهان به خود جذب کرده‌است تا تلاش‌هایشان را به مفهوم‌سازی، ارزیابی، و ایجاد شبکه‌هایی از مدل‌ها و تئوری‌های شخصیتی گوناگون اختصاص دهند. با این حال، برخی از مدل‌ها و نظریه‌های شخصیت از نظر کاربرد محدود هستند. برای مثال، موارد بسیاری وجود دارند که در آن‌ها محققان نمی‌توانند ساختار عامل روشنی را در هنگام اعمال پنج ویژگی شخصیتی بزرگ در کارهای تحقیقاتی خود به دلیل ناسازگاری فرهنگی و ارزشی به دست آورند. بنابراین، این مقاله می‌کوشد معیار مدل شخصیت اسلامی را مفهوم‌سازی نموده و آن را توسعه دهد. این مدل مسأله ناسازگاری را با استفاده از هر دو روش تحقیق کیفی و کمّی مورد بررسی قرار می‌دهد. مدل پیشنهادی به تمامی جوامع در پرداختن به نقش شخصیت اسلامی در زمینه‌های مرتبط با روان‌شناسی کمک خواهد کرد.

 

کلیدواژه ها: ارزیابی شخصیت اسلامی؛ تکنیک دلفی؛ روانشناسی؛

 

برای دانلود مقاله و ترجمه آن به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.

شنبه 03 آذر 1397 0 543 ادامه مطلب
دانلود مقاله ترجمه شده درباره گزینش و مدیریت منابع انسانی

عنوان انگلیسی مقاله: How to Improve the Accuracy and Reduce the Cost of Personnel Selection

 

عنوان فارسی مقاله: چگونه دقت را بهبود ببخشیم و هزینه گزینش کارکنان را کاهش دهیم؟

 

موضوعات مقاله: مدیریت، منابع انسانی، مدیریت منابع انسانی، رفتار سازمانی، گزینش و استخدام، عملکرد شغلی، عملکرد سازمانی، رتبه بندی شغلی، معیارهای استخدامی

 

نویسنده: Don A. Moore

 

ژورنال: California Management Review

 

ناشر: Sage

 

سال انتشار: 2017

 

کیفیت ترجمه: طلایی (نمودارها ترجمه و درج شده اند.)

 

متن انگلیسی این مقاله در 10 صفحه با فرمت پی دی اف (PDF) به همراه ترجمه فارسی آن در 13 صفحه با فرمت ورد (Word) قابل دانلود است.

 

 

Abstract:

One of the clearest lessons to emerge from decades of research on personnel selection is that the traditional face-to-face job interview is terrible for predicting future job performance. The sad truth is that no selection tool is perfect, and future performance cannot be predicted precisely, but the traditional interview is particularly bad. Fortunately, it is easy to improve the predictive validity of the job interview by structuring it around hard-to-fake tests of key skills and abilities that actually predict future performance. There are also other tools as accurate as a structured interview and substantially less expensive to administer.

 

Keywords: human resources management, organizational behavior, recruitment

 

ترجمه فارسی چکیده:

یکی از روشن‌ترین درس‌هایی که از دهه‌ها تحقیق درباره گزینش کارکنان آموخته ایم، این است که مصاحبه شغلی چهره به چهره و سنتی برای پیش‌بینی عملکرد شغلی آینده اثربخش نیست. واقعیت غم‌انگیز این است که هیچ ابزار گزینشی کامل نیست و عملکرد آینده را نمی توان دقیقاً پیش‌بینی کرد، اما مصاحبه سنتی واقعاً بد است. خوشبختانه، بهبود اعتبار پیش‌بینی مصاحبه شغلی با ساختاربندی آن حول آزمون‌های دشوار مهارت‌ها و توانایی‌های کلیدی که عملکرد آینده را واقعاً پیش‌بینی می‌کنند، آسان است. ابزارهای دیگری نیز به اندازه یک مصاحبه ساختار یافته دقیق هستند و برای مدیریت بسیار کم هزینه تر هستند.

 

کلیدواژه ها: مدیریت منابع انسانی، رفتار سازمانی، استخدام

 

برای دانلود مقاله و ترجمه آن به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.

جمعه 25 آبان 1397 0 491 ادامه مطلب

تصمیم سازی