تصمیم‌سازی | Decision Making

چگونه مهارت های تصمیم گیری را در خودمان رشد دهیم؟

تصمیم گیری,تصمیم سازی,مهارت های تصمیم گیری,هنر تصمیم گیری,هنر تصمیم سازی,تصمیم گیری سازمانی,تصمیم سازی سازمانی,توانایی در تصمیم گیری,آموزش مهارت های تصمیم گیری,

نوشته: لیندا شاو ترجمه: گروه مترجمان پایگاه دانش تصمیم سازی   بیشتر وقت ها مغز برای تصمیم گیری به میانبرهایی تکیه می کند که در خود دارد. گاهی تمامی اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری را در

چگونه مهارت های تصمیم گیری را در خودمان رشد دهیم؟

چگونه مهارت های تصمیم گیری را در خودمان رشد دهیم؟ 841

نوشته: لیندا شاو

ترجمه: گروه مترجمان پایگاه دانش تصمیم سازی

 

بیشتر وقت ها مغز برای تصمیم گیری به میانبرهایی تکیه می کند که در خود دارد. گاهی تمامی اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری را در اختیار نداریم و گاهی هم فقط از مقدار محدودی از اطلاعات موجود استفاده می کنیم. این یعنی که ما معمولاً تنها بر پایه ی واقعیت های محدودی تصمیم می گیریم و یا آن که تصمیم گیری ما بر پایه ی اولین چیزهایی هستند که مطابق با تجربه و دانش قبلی ما به ذهن مان وارد می شوند. این راهبردها به عنوان "اکتشاف" شناخته شده اند و می توانند برای سرعت و چابکی در تصمیم گیری مفید باشند، اما در همین حال می توانند به انواع خطاها نیز بیانجامند. بنابراین، خوب است از این واقعیت مطلع باشیم.

 

اگر شما بدانید مانند هر کس دیگری در معرض اکتشاف شناختی هستید و باید آن را در تصمیم گیری های مهم به حساب آورید، می بینید که اکتشاف تا چه اندازه مهم است و در نتیجه به دنبال یافتن اطلاعاتی بیش از آنچه در ابتدا گمان می کردید نیاز دارید، می روید. این بدیهی به نظر می رسد، اما همیشه بر پایه ی آن عمل نمی شود.

 

سناریوی یک روز کاری را در نظر بگیرید. به عنوان مدیر یک شرکت، شما به توانایی خودتان در مصاحبه با افراد و انتخاب متقاضی مناسب برای شغلی که آگهی استخدام آن را اعلام کرده اید، اطمینان دارید. زمانی را صرف ارائه ی توضیحات لازم به کارمندی که تازه استخدام کرده اید، می کنید و درباره شرکت و کارهایی که باید انجام دهد به او توضیح می دهید. شما در واقع از این که می توانید نمایندگی شرکت را عهده دار شوید، به توانمندی خودتان افتخار می کنید.

 

تا آنجا که به شما ارتباط دارد، شما بنیان موفقیت شرکت را گذاشته اید، اما چرا توانایی کارمندان در تصمیم گیری حتی در مورد موضوعات جزئی چشمگیر نیست؟ در واقع، همین مسأله موجب نگرانی شما می شود، زیرا افراد برای خودشان فکر نمی کنند و مسئولانه قضاوت نمی کنند.

 

بدون تصمیم گیری، کاری انجام نمی شود. بنابراین، مهم است تمامی اعضای تیم شما بتوانند به سرعت و ماهرانه تصمیم بگیرند. اگر شما و همکارانتان بیش از حد منتظر و معطل شوید، سرمایه و انگیزه انجام یک کار ممکن است از بین برود. در جهان امروز که همه چیز به سرعت تغییر می کند، تصمیم گیری سریع و ماهرانه بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است.

 

هر کارمندی نه تنها باید توانمند باشد، بلکه در تصمیم گیری در چارچوب خط مشی و سیاست اصلی سازمان نیز باید شفاف، مطمئن و سریع باشد. البته، مسائل بزرگتر را باید در سطح بالاتر مدیریت برای تصمیم گیری مطرح نمود. اما برای چالش های روزمره، چابکی هر فرد در قضاوت برای به گردش درآوردن نرم شرکت امری حیاتی است.

 

با وجود این، شرایطی وجود دارند که در آن ها تصمیم گیری دشوار می شود و نیازمند صرف وقت بیشتری است. زمان برای دریافت گزینه های تصمیمی آگاهانه از دیگران عامل مهمی است، زیرا یک تصمیم ضعیف به نفع هیچ کس نخواهد بود.

 

بنابراین، ما چگونه به کارمندان و افراد زیردستمان می توانیم کمک کنیم تا مهارت های تصمیم گیری خود را تقویت کنند؟

 

آگاهی از این که مغز چگونه ترجیح می دهد از میان برهای خودش در تصمیم گیری پیروی کند، شروع مفیدی است. اما این موضوع نیز مهم است که هر فردی که برای شرکت شما کار می کند، تصویر بزرگی را که شما در ذهن دارید، خوب دریابد، دلایل فروش محصولات یا خدمات خاص توسط شرکت شما را بفهمد، بداند که قرار است تا 6 ماه آینده یا 1 تا 5 سال بعد کسب و کار شما در چه جایگاهی باشد. وقتی همه ی اعضای تیم از نقشه بزرگ شما مطلع باشند، خود را با نقشی که در این نقشه پذیرفته اند سازگار و هماهنگ می کنند و می فهمند که چگونه باید به طرح شما کمک کنند. این شفافیت کمک می کند تا تصمیم های واقعی گرفته شوند.

 

این روند را می توان تا جایی ادامه داد که مشخص شود کسب و کار شما چگونه می خواهد برای جامعه مناسب باشد و به دیگران منفعت یا سودی برساند. وقتی چشم انداز متوازنی از زندگی داشته باشیم، می توانیم درباره ی امور بر پایه ی تجربه هایمان با آرامش تصمیم بگیریم.

 

این آرامش به شکل گیری چهارمین عامل توانمندساز تصمیم گیری می انجامد. وقتی روی سه عامل اول کار می کنیم، احتمالاً دیگر استرس و نگرانی خاصی نخواهیم داشت. اگر ضربان قلب ما بر اثر استرس بالا رود، کورتیزول یا همان هورمون استرس در حافظه، انگیزه و توانایی ما در تفکر شفاف مداخله می کند. بنابراین، مهم است که این عوامل را در نظر بگیریم تا بتوانیم آرام، موثر و حتی سلامت بمانیم.

 

اگر بخواهم یک جمع بندی از آنچه مطرح شد، ارائه دهم؛ می توانم چهار پیشنهاد زیر را با شما در میان بگذارم:

 

از اکتشاف شناختی آگاه شوید، بیشتر بپرسید و داده های بیشتری را نسبت به آنچه در آغاز گمان می کردید نیاز دارید، گردآوری کنید.

 

مطمئن شوید تمامی کسانی که از نظر کاری با شما مرتبط هستند از تصویر بزرگی که شما در ذهن دارید، با خبر هستند و می توانند به شکل گیری این تصویر به خوبی کمک کنند.

 

به جامعه ی پیرامون خودتان توجه کنید و ببینید که کسب و کار شما به طور کلی چگونه به دیگران سود می رساند. این دانش و تجربه به شما در تصمیم گیری بهتر کمک می کند.

 

سه توصیه اول به شما کمک می کنند آرامش داشته باشید و تسلیم عوامل استرس زا نشوید. این مسیر همه کارکنان را قادر می سازد به سرعت و به نحو موثری تصمیم گیری کنند و دریابند که زندگی شغلی آن ها تا چه اندازه بهتر شده است.      

 

منبع:

 

http://www.forbes.com/sites/lyndashaw/2016/07/17/how-to-improve-your-decision-making-skills/print/

تصمیم سازی