تصمیم‌سازی | Decision Making

ارزیابی کیفیت تصمیم بر اساس فرآیند نه برآیند

تصمیم,کیفیت تصمیم,فرآیند تصمیم گیری,برآیند تصمیم گیری,ارزیابی تصمیم,ارزیابی کیفیت تصمیم,تصمیم گیری استراتژیک,تصمیم سازی,

نوشته: بن کسنوچاترجمه: گروه مترجمان پایگاه دانش تصمیم سازی در حال حاضر رابرت روبین شاید محبوب‌ترین مرد جهان نباشد، اما من همچنان فلسفه‌های تصمیم‌گیری او را که در کتاب خاطرات فوق&zw

ارزیابی کیفیت تصمیم بر اساس فرآیند نه برآیند

ارزیابی کیفیت تصمیم بر اساس فرآیند نه برآیند 192

نوشته: بن کسنوچا
ترجمه: گروه مترجمان پایگاه دانش تصمیم سازی



در حال حاضر رابرت روبین شاید محبوب‌ترین مرد جهان نباشد، اما من همچنان فلسفه‌های تصمیم‌گیری او را که در کتاب خاطرات فوق‌العاده‌اش در "دنیای نامشخص: انتخاب‌های سخت از وال استریت تا واشنگتن" بیان شده است، تحسین می‌کنم. اخیراً ونچر هکس از سخنرانی های آغازین روبین این گونه نقل قول کرده است:



"تصمیم‌ها صرفاً بر اساس نتایجی که تولید می‌کنند قضاوت می‌شوند." اما من معتقدم که آزمون درست باید بر کیفیت تصمیم گیری تمرکز کند...



تصمیم‌های فردی می‌توانند بد اندیشیده شوند، و در عین حال موفق هم باشند، یا بسیار خوب اندیشیده شوند، اما ناموفق باشند، زیرا همواره احتمال شکست وجود دارد. اما با گذشت زمان، تصمیم‌گیری متفکرانه‌تر منجر به نتایج کلی بهتری خواهد شد، و تصمیم‌گیری متفکرانه‌تر را می‌توان با ارزیابی تصمیم‌ها در مورد میزان خوب اتخاذ شدن آنها به جای نتیجه آنها تشویق کرد...



اینطور نیست که نتایج مهم نباشد. نتایج مهم هستند. اما قضاوت صرفاً بر اساس نتایج یک عامل بازدارنده جدی برای پذیرش خطراتی است که ممکن است برای تصمیم گیری صحیح لازم باشد. به بیان ساده، نحوه ارزیابی تصمیم ها بر نحوه تصمیم گیری تأثیر می گذارد."



به عبارت دیگر: شما می توانید یک تصمیم خوب بگیرید و باز هم نتیجه بدی را تحمل کنید. مشکلی نیست. دوباره امتحان کنید. یا می توانید تصمیم بدی بگیرید و از خوش شانسی در دستیابی به یک نتیجه دلخواه لذت ببرید. خوب مغرور نشوید. روند تصمیم گیری را بهبود ببخشید.



اظهار نظرها:

هنگامی که پس از طی مراحل قانونی تصمیم می گیرید و باز هم نتیجه بد است، می دانید که فقط باید دوباره تلاش کنید. این وضعیت به طور طبیعی و به این دلیل پیش می آید که شما برای تعالی تلاش می کنید. نتیجه نظم و انضباط شخصی است. اما اگر یک تصمیم بد با یک نتیجه فوق‌العاده همراه شود (به طور تصادفی)، اغلب فرصتی برای بازگشت به عقب و تصحیح ندارید. دنیا زود قضاوت می‌کند و به نتایج پاداش می‌دهد و در مورد "راه‌ها و وسایل" آنقدر اذیت نمی‌شود. در دنیایی که با کمال میل به متوسط بودن بسنده می کند و با میانبرها کاملاً سخاوتمند است، تشخیص این امر فقط با انجام دهنده است و نه مسبب. با این حال، مانند ساده لوحان، همیشه این کار را انجام می‌دهم، حتی اگر برایم گران تمام شود. بنابراین در اصل و به عنوان معیاری برای خود انضباطی و تمرین خوب، من هم طرفدار آن هستم.



من با روبین موافقم، اما متاسفانه مردم به این روند نگاه نمی کنند. آنها به نتایج نگاه می کنند. هر دو مهم هستند. سوال این است که آیا نتایج حاصل فرآیند تصمیم گیری نیست؟ باید بدانیم که نتایج پس از وضعیت سیتی گروپ در آمریکا مهم قلمداد شدند. من کتاب «قضاوت» نوشته نوئل تیشی و وارن بنیس را توصیه می‌کنم که به فرآیند تصمیم‌گیری و آنچه که منجر به تصمیم‌گیری‌های بزرگ می‌شود، می‌پردازد.



   
(توضیح مترجمان درباره بحران سیتی گروپ: چه اشتباهی در سیتی گروپ رخ داد؟ در سال 1998، گروه مسافران و سیتیکورپ با هم ادغام شدند تا شرکت سیتی گروپ را ایجاد کنند، که اولین "سوپرمارکت مالی" واقعی جهانی و یک مدل تجاری است که مورد حسادت، ترس و تقلید قرار می گرفت. تا پایان سال 2006، ارزش بازار شرکت 274 میلیارد دلار، با 9/1 تریلیون دلار دارایی و 6/24 میلیارد دلار درآمد بود. اما ده سال پس از ادغام، با اندوه و اشک سرمایه گذاران به پایان رسید. در ژوئیه 2009، این شرکت با میلیاردها دلار کمک مالی به 34 درصد از سهام مالکیت دولت ایالات متحده تبدیل شد و به طور موثر ملی شد. سیتی گروپ کمتر از 16 میلیارد دلار ارزش داشت و بیش از 250 میلیارد دلار از ارزش خود را در مقایسه با زمان اوج خود از دست داد. بررسی مدل کسب‌وکار سیتی و چالش‌های پیش روی آن به ابراز تردید در مورد رهبری و تصمیمات کلیدی آن انجامید. امروز، از این غول عظیم مالی برای توضیح این که چه چیزی در شکست یکی از قدرتمندترین شرکت‌های مالی در جهان نقش داشته است، یاد می شود.) 



وارن بافت گفته بود که بدترین تصمیم‌های سرمایه‌گذاری او همان سرمایه‌گذاری‌هایی بود که انجام نداد. مطبوعات و مردم در مورد فرصت های از دست رفته صحبت نمی کنند، اما باید یک کارت امتیاز درونی داشته باشید.  



شهود نیز در تصمیم‌گیری نقش دارد و نشان داده شده است که بسیار مهم است. اما اگر فقط به دنبال عقلانیت و تفکر باشید، اثری از شهود نخواهید دید.



دلیل اینکه مردم به نتیجه نگاه می کنند این است که اغلب هیچ استاندارد مشخصی برای فرآیند وجود ندارد. این فرآیند از موقعیتی به موقعیت دیگر متفاوت خواهد بود و فرآیند "درست" همیشه نامشخص است و فقط می تواند بر اساس تصمیم دوباره تعریف شود. من ایده فرآیند را زمانی درک می کنم که مراحلی که فرد برای رسیدن به یک تصمیم طی می کند بسیار واضح باشد. یعنی پاسخ 2+2 چیست؟ 4 را بدانید، اما محاسبات را نیز درک کنید. زمانی که ما در حال ارزیابی فرآیند هستیم، فوق العاده سخت است. تقریباً غیرممکن است. به نظر من باید معیاری داشته باشیم که بر اساس آن قضاوت کنیم.



با وجود سیتی کورپ، من یکی از تحسین کنندگان روبین هستم. چیزی که او استدلال می کند این است که علیرغم این واقعیت که شما در یک موقعیت خاص به نتایج دلخواه نمی رسید، در دراز مدت یک فرآیند عالی بیشترین کمک را به موفقیت شما ارائه خواهد داد. چیزی که روبین به خوبی می‌داند این است که سیستم‌ها در دنیای امروز آنقدر عمیق و گسترده هستند که روش‌های قدیمی تصمیم‌گیری کارساز نیستند. همچنین پیش بینی پذیری بسیار دشوارتر شده است.



این وضعیت برخلاف عقل متعارف است، اما با توجه به انتخاب اغراق‌آمیز افراد با استعداد در مقابل فرآیند با استعداد، بهتر است از فرصت فرآیند با استعداد استفاده کنید. چرا؟ زیرا فرآیند استعداد در نهایت باعث رشد افراد با استعداد می شود. مطمئناً، مک‌کینزی و جنرال الکتریک افراد بزرگی دارند، اما می‌توانم به شما اطمینان دهم که بدون فرآیندهای عالی، میزان موفقیت آنها به مراتب کمتر خواهد بود.



جرأت داشته باشید. شرکت‌های بهتر بسیار جدی‌تر از قبل فرآیند را اتخاذ می‌کنند. کار باشکوه شرکت ایدئو در زمینه نوآوری یک نمونه کلاسیک است. عقل متعارف می گوید برای نوآوری باید افراد بسیار با استعدادی داشته باشید. ایدئو می گوید نه. یک فرآیند خلاقانه عالی ضروری ترین تضمین موفقیت است.



منابع:


Casnocha, B. (2009). Evaluate Quality of Decision Based on Process Not Outcome. Retrieved from https://casnocha.com/2009/01/evaluate-quality-of-decision-based-on-process-not-outcome.html 



Rose, C. S., & Sesia, A. (2009). What Happened at Citigroup? Retrieved from https://www.hbs.edu/faculty/Pages/item.aspx?num=37581 

تصمیم سازی