تصمیم‌سازی | Decision Making

رابطه سلامت روان با تصمیم گیری

سلامت روان,تصمیم,تصمیم گیری,جنبه روانی تصمیم,روانشناسی تصمیم گیری,

سلامت روان و تصمیم گیری دو جنبه مهم زندگی انسان هستند. سلامت روان به وضعیت بهزیستی عاطفی، روانی و اجتماعی مربوط است، در حالی که تصمیم گیری به فرآیند انتخاب یا ا

رابطه سلامت روان با تصمیم گیری

رابطه سلامت روان با تصمیم گیری 109

سلامت روان و تصمیم گیری دو جنبه مهم زندگی انسان هستند. سلامت روان به وضعیت بهزیستی عاطفی، روانی و اجتماعی مربوط است، در حالی که تصمیم گیری به فرآیند انتخاب یا انتخاب مسیر عمل از میان گزینه های موجود اشاره دارد. رابطه بین سلامت روان و تصمیم گیری پیچیده و چند وجهی است. هدف این مقاله بررسی رابطه سلامت روان با تصمیم گیری است.



سلامت روان نقش مهمی در تصمیم گیری ایفا می کند. افرادی که از سلامت روانی خوبی برخوردارند، در مقایسه با افرادی که از سلامت روانی ضعیفی برخوردارند، احتمال بیشتری برای تصمیم گیری صحیح دارند. سلامت روانی خوب، افراد را قادر می‌سازد انتقادی فکر کنند، گزینه‌های جایگزین را بسنجند و تصمیم های منطقی بگیرند. از سوی دیگر، افراد با سلامت روانی ضعیف ممکن است به دلیل اختلال در عملکرد شناختی، بی ثباتی عاطفی و الگوهای تفکر تحریف شده با تصمیم گیری دست و پنجه نرم کنند. برای نمونه، افراد مبتلا به افسردگی ممکن است به دلیل الگوهای تفکر منفی و عدم انگیزه در تصمیم گیری دچار مشکل شوند. همچنین، افراد مبتلا به اضطراب ممکن است به دلیل نگرانی بیش از حد و ترس از انتخاب اشتباه، با تصمیم گیری دست و پنجه نرم کنند.



افزون بر این، سلامت روان می تواند بر نوع تصمیم گیری افراد تأثیر بگذارد. برای نمونه، افراد با سطوح بالای اضطراب ممکن است ریسک گریزتر باشند و از ریسک کردن اجتناب کنند، در حالی که افراد با سطوح بالایی از تکانشگری ممکن است تمایل بیشتری برای ریسک کردن داشته باشند (کانمن و تورسکی، 1979). افزون بر این، افراد مبتلا به برخی ناملایمات و پیامدهای روانی مانند اعتیاد ممکن است به دلیل تمایل و عدم کنترل خود تصمیم های تکانشی بگیرند.



رابطه بین سلامت روان و تصمیم گیری دوسویه است. تصمیم‌گیری ضعیف می‌تواند منجر به مشکلات روانی مانند اضطراب و افسردگی شود. برای نمونه، افرادی که تصمیم های مالی ضعیفی می گیرند ممکن است به دلیل مشکلات مالی خود دچار استرس و اضطراب شوند. همچنین، افرادی که سبک زندگی ضعیفی مانند سیگار کشیدن یا نوشیدن مشروبات الکلی را انتخاب می کنند، ممکن است مشکلات جسمی و روانی گوناگونی را تجربه کنند.



در نتیجه، می توان پذیرفت که سلامت روان و تصمیم گیری ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. سلامت روان نقش مهمی در تصمیم گیری ایفا می کند و سلامت روان ضعیف می تواند تصمیم گیری را مختل کند. برعکس، تصمیم گیری ضعیف می تواند منجر به مشکلات سلامت روان شود. بنابراین، اولویت بندی سلامت روان برای بهبود تصمیم گیری و رفاه فرد امری ضروری است.



منبع:


Kahneman, D., & Tversky, A. (1979). Prospect theory: An analysis of decision under risk. Econometrica: Journal of the Econometric Society, 263-291.

تصمیم سازی