تصمیم‌سازی | Decision Making

تصمیم گیری هوشمندانه هدف گذاری نوین است

انتخاب,انتخاب آگاهانه,انتخاب دقیق,تصمیم,تصمیم هوشمندانه,تصمیم گیری,تصمیم سازی,تصمیم گیری آگاهانه,تصمیم سازی آگاهانه,تصمیم گیری خردمندانه,تصمیم سازی خردمندانه,تصمیم گیری هوشمندانه,تصمیم سازی هوشمندانه,روش تصمیم گیری,روش تصمیم سازی,مدیریت تصمیم,مهارت تصمیم گیری,هدف,هدفگذاری,هدف گذاری,

نوشته: جیم فراولی ترجمه: گروه مترجمان پایگاه دانش تصمیم سازی انتخاب های دقیق و سنجیده شاید بهتر از تعیین ضرب العجل باشد. بر کسی پوشیده نیست که تغییر تقریباً از هر سو به سمت ما می آید. با پدیداری

تصمیم گیری هوشمندانه هدف گذاری نوین است

تصمیم گیری هوشمندانه هدف گذاری نوین است 185

نوشته: جیم فراولی



ترجمه: گروه مترجمان پایگاه دانش تصمیم سازی



انتخاب های دقیق و سنجیده شاید بهتر از تعیین ضرب العجل باشد. بر کسی پوشیده نیست که تغییر تقریباً از هر سو به سمت ما می آید. با پدیداری همه گیری کرونا، زندگی آن گونه که در گذشته می پنداشتیم به معنای واقعی کلمه یک شبه تغییر کرد. اکنون، تقریباً دو سال و نیم پس از این همه گیری، هنوز در فضایی مبهم به سر می بریم و عواقب بعدی و تأثیری که این پدیده زیستی بر زندگی‌مان داشته است را همچنان می بینیم و تجربه می‌کنیم.



به اختصار، ما غرق، خسته، و سرگرم مدیریت سطوح مختلف استرس مزمنی هستیم که امروز عامل اجتناب ناپذیر زندگی ما شده است. اما تلاش برای تغییر مسیر چه به نحوی غیرقابل پیش‌بینی و یا بسیار مورد انتظار به‌ویژه در زمانه‌ی پر هرج و مرج امروزی، این پتانسیل را دارد که روال عادی زندگی ما را از مسیر خارج کند. شاید سنگین‌ترین تأثیر را در تلاش‌هایمان برای تصمیم‌گیری خودمان احساس کنیم، و در نهایت این ما هستیم که به حال خودمان رها شده‌ایم تا این کار را انجام دهیم.



تمرکز خود را به تصمیم گیری تغییر می دهیم


زمانی که دچار انفعال و رخوت در تصمیم گیری می شویم، آیا کسی هست که ما را در مسیر درست هدایت کند؟ ما پیوسته می‌جنگیم تا خود را به مسیر درست برگردانیم و آنچه را که امروزه به عنوان یک «رویه عادی جدید» از آن یاد می‌شود، ایجاد کنیم. می کوشیم اهداف بلندپروازانه‌ای را برای خودمان تعیین کنیم و تصمیم می گیریم مستقیم‌ترین مسیر را در پیش بگیریم. مسئله این است که برای انجام موفقیت آمیز هر هدفی، ابتدا باید بر هنر تصمیم گیری تسلط یابیم، در غیر این صورت ناکام می مانیم و خود را از هرگونه پیشرفتی محروم می کنیم.



بنابراین، همزمان با آغاز تغییرات، باید تمرکز خود را نیز تغییر دهیم. آنچه در گذشته هدف گذاری و دستیابی به هدف محسوب می شد، اکنون به سوی تصمیم گیری گرایش یافته است. در همان حال که به اهداف اولیه ای مانند ستاره شمالی برای یافتن جهت حرکت نیاز داریم، باید توانایی تصمیم گیری خود را برای جلوگیری از فلج شدن و پیشرفت افزایش دهیم.



برای مثال، می توانید از قانون 70 درصدی در تصمیم گیری استفاده کنید: هنگامی که 70 درصد اطلاعات را در دسترس دارید، می توانید به جلو بروید. برای دستیابی به پیشرفت، یک تصمیم خوب "به موقع" بهتر از یک تصمیم کامل "دیرهنگام" است. محدود کردن تمرکز به شما کمک خواهد کرد، به خصوص در مورد تصمیم هایی که وزن بیشتری دارند.



تأثیر استرس


تحت هر میزان از استرس، ما کمتر قادر به تفکر منطقی در مورد انتخاب هایمان هستیم. تحقیقات نشان می دهد که ما تا 70 درصد از توانایی شناختی خود را در شرایط استرس می توانیم از دست بدهیم. آیا احساسی قابل درک تر از خفگی تحت شرایط استرس شدید و بعد تلاش برای تصمیم گیری برای خوردن ناهار وجود دارد؟! مطمئناً همه ما در زندگی‌مان شنیده‌ایم که افرادی در زندگی‌مان ما را اذیت می‌کنند که بیشتر آنها بر سر مسائل پیش پا افتاده مانند اینکه چه چیزی می خواهند برای شام بخورند، با ما بحث و جدل می کنند. یک قدم جلوتر بروید: شما و شریک زندگیتان یک هدف خوب برای خود تعیین کرده اید، اما استرس خانواده و کار، هر دوی شما را در معرض خطر قرار داده است، و اکنون باید در آخرین لحظه تصمیم بگیرید گزینه ای را انتخاب کنید که سلامتی شما را به بهترین نحو حفظ می کند.



مانند خیلی چیزهای دیگر در زندگی، تصمیم گیری لازم نیست آنقدر پیچیده باشد. بنابراین، بسیاری از تصمیم هایی که با آنها درگیر هستیم یا از گرفتن آنها امتناع می‌کنیم، در درازمدت خود به خود بی‌ربط می شوند. با این حال، اغلب از ترس از دست دادن زمان برای رسیدن به اهدافمان، اصرار داریم که زمان زیادی را برای تصمیم هایمان تلف کنیم. از قضا، اولین تصمیمی که باید در رابطه با تصمیم گیری گرفته شود این است که آیا واقعاً باید تصمیمی گرفته شود یا خیر.



ریسک در مقابل واقعیت


اقدام رسمی برای تصمیم گیری به دو دسته تقسیم می شود: سنجش ریسک و واقعیت. در هر تصمیم مهمی باید میزان ریسک و واقعیت موقعیت را بسنجیم.



وقتی نوبت به ارزیابی ریسک می رسد، متوجه می شویم که یا چیزی را از دست می دهیم یا به دست می آوریم، یا ترکیبی از آن. این یک سیستم مبادله ای است: شناسایی آنچه که برای به دست آوردنش مایلید قربانی کنید یا آنچه را که برای همیشه رها می کنید. این به ارزش ها، اولویت ها و خودتان برمی گردد.



هنگامی که تمایل خود را برای ریسک کردن شناسایی کردید، بررسی واقعیت آغاز می شود. قانون مورفی و بقیه زندگی چگونه بر تصمیمی که می خواهید بگیرید تأثیر می گذارد؟ چه موانعی بر سر راه شماست؟ چه فرضیاتی دارید که نمی توانید کنترل کنید؟ اجازه ندهید این حواس پرتی شما را فلج کند. چالش ها را تصدیق کنید و در عین حال با آنها روبرو شوید و مطمئن باشید که هیچ کس به اندازه خودتان برای سنجش این فرصت ها توانمند نیست.



تغییر اجتناب ناپذیر است. استرس اجتناب ناپذیر است. همه ما جاه طلبی ها و رویاهایی داریم که ما را به پیش می رانند. آنچه مهم است این است که جهت داشته باشیم و آنچه که به جهت گیری درست کمک می کند توانایی ما در تصمیم گیری است. بنابراین، هنگامی که فشار وارد می‌شود، باز هم به تصمیم‌گیری نیاز داریم زیرا بدون تصمیم‌گیری هیچ هدفی به دست نمی‌آید. به ارزش‌ها و نظام‌های اعتقادی خود اعتماد کنید. بیش از حد به تصمیم پیش رو فکر نکنید و بر پیچش‌ها، چرخش‌ها و فرصت‌های غیرمنتظره‌ای که ممکن است خود را در این راه به شما نشان دهند تکیه کنید.



جیم فراولی یک مربی و مشاور و همچنین موسس و مدیر عامل شرکت بل ودر (Bellwether)، یک موسسه پروش استعداد است.



منبع: https://www.fastcompany.com/90779670/why-making-smart-decisions-is-the-new-goal-setting

تصمیم سازی