تصمیم‌سازی | Decision Making

ایده های چند میلیون دلاری برای تحول در کسب و کار

ایده پردازی حرفه ای,ایده پردازی برای کسب و کار,ایده پردازی تجاری,ایده پردازی چند میلیون دلاری,ایده پردازی چند میلیون تومانی,ایده های چند میلیون دلاری,ایده های چند میلیون تومانی,

اگر ایده ی ارزشمندی را در زمان درستی به اجرا درآوریم، نتیجه ی حاصل از آن می تواند بسیار ارزشمند باشد. چنین ایده هایی چندین میلیون دلار و چه بسا بیشتر می ارزند، زیرا شرایط حال و آینده ی ما را دچار تحول

ایده های چند میلیون دلاری برای تحول در کسب و کار

ایده های چند میلیون دلاری برای تحول در کسب و کار 538

اگر ایده ی ارزشمندی را در زمان درستی به اجرا درآوریم، نتیجه ی حاصل از آن می تواند بسیار ارزشمند باشد. چنین ایده هایی چندین میلیون دلار و چه بسا بیشتر می ارزند، زیرا شرایط حال و آینده ی ما را دچار تحول و دگرگونی چشمگیر می سازند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ، کسب و کارهای موفق و محصولات پرفروش همگی بر پایه ی مطرح کردن یک ایده ی جذاب در زمان درست شکل گرفته اند. اما چه چیزی به شکل گیری چنین ایده هایی کمک می کند و برای خلق چنین ایده هایی به چه چیزهایی نیاز داریم؟



بررسی تجربه های موفق ایده پردازی ما را به این نتیجه می رساند که همه ی آن ها بر اساس یک فکر ارزشمند و تصمیمی راسخ شکل گرفته‌اند. سوال مهمی که در این میان مطرح می شود این است که این ایده‌ها چگونه بە ذهن صاحبان آن ها وارد شده اند؟ آیا این اشخاص یک گوشه نشسته‌اند و منتظر جرقه ایی در ذهنشان یا معجزه‌ایی خارق العاده شده‌اند؟



پاسخ این گونه پرسش ها از این قرار است: خودجوشی و اندکی شانس در شکل گیری ایده های بکر نقش داشته اند. پیش از هر چیز باید بدانیم برای رسیدن به یک ایده ی فوق‌العاده، لازم نیست مالک شرکتی با ۱۰۰ کارمند باشید. این جمله ایی است که "لری پیج" مبدع و صاحب امتیاز گوگل آن را به زبان آورده است. در این مطلب، بە ۲۰ تکنیک موثق و آزموده‌شده کە ایده پردازان هوشمند و موفق از آن ها برای خلق ایده‌های چند میلیون دلاری استفاده می‌کنند، نگاهی می‌اندازیم.



1. ایده‌های فراوانی خلق کنید

هر چقدر ایده‌های بیشتری داشته باشید، احتمال این‌که از میان آن ها یک ایده ی چند میلیون دلاری خلق کنید بیشتر است.



2. از شکست نهراسید

تمام ایده‌هایی کە بە شکست می‌انجامند، راهی برای رسیدن بە آن تک ایده موفق هستند. گاهی لازم است هزاران بار شکست بخورید تا بالاخره موفق شوید. مهم نیست چند بار مرتکب اشتباه می‌شوید یا با چه سرعتی حرکت می‌کنید، باز هم از بسیار از کسانی کە اصلاً سعی و تلاشی نمی‌کنند جلوتر هستید.



3. مصرف‌کننده دایمی اطلاعات باشید

به اعتقاد برخی، مطالعه ی کتاب یا پایگاه های اینترنتی‌ها و وبلاگ‌ها کار بیهوده‌ای است، اما این‌طور نیست. این کار بە ما حاشیه ی امنیت می‌دهد و ما را در انبوهی از اطلاعات و ایده‌های نو غرق می‌سازد. بسیاری از ایده پردازان و تصمیم سازهای موفق از چیزهایی کە طی جست‌وجو در چند وب‌سایت موفق آموخته‌اند استفاده می‌کنند. زمانی کە مطالعه کرده و با دیگران معاشرت می‌کنیم، از قالب یک فرد مصرف‌کننده خارج می شویم و خودمان بە یک خالق ایده تبدیل می شویم. ایده‌های میلیون دلاری فراوانی هستند کە باید آن ها را کشف کنیم.



4. روی ایده‌ها و موضوعاتی کار کنید کە بازار خوبی دارند

یک ایده ی چند میلیون دلاری بە معنای پول درآوردن از یک طرح بزرگ و وسیع نیست، بلکه تلاش برای کسب درآمد از یک بازار کوچک با فرصت‌های محدود است. حتی اگر استیو جابز مرحوم هم مالک یک بازار کوچک و تازه‌کار با حدود ۱۰۰ کارمند باشد، روزانه نمی‌تواند بیشتر از چند سنت پول دربیاورد. درآمدهای کلان از تقاضای فراوان مردم در یک بازار مهم بە دست می‌آیند.



5. مطمئن شوید راهی کە می‌روید بە پول ختم می‌شود

سارقان بانک، از بانک دزدی می‌کنند چون می‌دانند جای پول آن‌جاست. پیش از آن‌که احساسات خود را درگیر یک ایده خاص کنیم، باید کمی تحقیق کنیم و مطمئن شویم ایده‌ایی کە دنبال آن رفته ایم ما را بە پول نزدیک می‌کند یا نه. مشتریان و مصرف‌کنندگان ایده ی ما چه کسانی هستند؟ چقدر می‌توانند خرج کنند؟ و ...



6. چشم، گوش و ذهن خود را باز نگه دارید

اغلب شکست یک ایده، دریچه‌ایی از یک ایده ی تازه را بە سوی ما می‌گشاید. آن‌قدر خودتان را درگیر ایده ی شکست‌خورده نکنید کە فرصت‌های تازه پیش آمده را از دست بدهید.   یک ایده مشابه را بە شیوه‌های گوناگون امتحان کنید. یک ایده می‌تواند شکل تغییر یافته ایده دیگری باشد.



7. بدانید چه روشی در فلان بازار کارساز است و آن را طبق نیاز خود تغییر دهید

یک ایده ثابت شده را پیدا کنید و ببینید چگونه می‌توانید از آن در قالب و شکل دیگری بهره ببرید. فرمولی را کە بە یک موقعیت خاص جواب می‌دهد برداشته و آن را در یک موقعیت دیگر مورد استفاده قرار دهید. یا بە طور مثال بهترین ایده‌های یک محصول را انتخاب کرده و آن را در ساخت محصول دیگری بە کار ببرید.



8. قطعات پازل را کنار یکدیگر بگذارید

سازندگان پایگاه های اینترنتی‌های موفق، فلش مموری (حافظه ی جانبی) را اختراع نکرده‌اند، خلق اینترنت یا قطعات دیگر رایانه نیز کار آن ها نبوده است، اما آن ها با کنار هم گذاشتن تمام قطعات و امکانات موجود و ترکیب آن ها بە موفقیت دست یافته‌اند.



9. در موفقیت‌های پیشین خود یک تحول اساسی ایجاد کنید

یک تحول ناگهانی در ایده‌ایی قدیمی می‌تواند از آن یک ایده ی چند میلیون دلاری بسازد. چگونه می‌توانید یک ایده معمولی را انتخاب کرده و با ایجاد یک تحول اساسی، جهت و مقصد تازه‌ایی برای آن فراهم کنید؟ روی این سوال فکر کنید و پاسخ هایی را که به ذهنتان می رسد یادداشت کنید.



10. خدمات مشهور را بە خدمات قابل بازآفرینی تبدیل کنید

خدمات یک سازمان می‌توانند همزمان با تعویض کارفرما و مالک، بازتولید شوند. شرکتی مانند DELL  بە سادگی خدمات مایکروسافت را برای رایانه‌های شخصی امکان‌پذیر ساخت و آن را در قالب یک محصول تازه بە بازار ارایه کرد. اگر می‌توانید، سرویس مورد تقاضای مردم را بە فرایندی قابل ارزیابی، سیستماتیک با کارآیی بالا تبدیل کنید و آن را بە عنوان یک محصول چند میلیون دلاری بە فروش برسانید.



11. جریان‌های مخالف را بە بازی بگیرید

زمانی کە چیزی محبوب می‌شود، گروه یا جریان مخالف آن نیز بە شهرت می‌رسد چرا کە مردم را از خط فکری اصلی دور می‌سازد. صدها نمونه از این مورد وجود دارند. فقط یادتان باشد جریان مخالف یک ایده ی چند میلیون دلاری می‌تواند بە طرز شگفت‌انگیزی مولد یک ایده ی چند میلیون دلاری دیگر باشد.



12. مشکلات را جست‌وجو کرده و آن ها را حل کنید

مشکلات فراوانی در این دنیا وجود دارند. تاجری کە سبب ورشکستگی خود را نمی‌داند، مرد جوانی کە در ۲۶ سالگی موهای سرش را از دست داده است، مادری کە فرزندش از آلرژی رنج می‌برد و… حل مشکلاتی از این دست می‌تواند میلیون‌ها دلار درآمد داشته باشد. آنچه این درآمد میلیونی را نصیب شما می سازد راه حلی است که شما به عنوان صاحب ایده ارایه می دهید.



13. محصولات تازه ایی را خلق کنید کە از دیگر محصولات موفق پشتیبانی کنند

فکر می‌کنید شرکت‌هایی نظیر آی‌پد چقدر درآمد دارند؟ میلیون‌ها دلار؟ میلیاردها دلار؟ شرکت‌هایی کە بە ساخت LCD و تلویزیون‌های پلاسما مشغول می باشند و تجهیزات مورد نیاز آنها را فراهم می‌‌کنند چطور؟ فکر می‌کنم متوجه منظورم شده‌اید.



14. ساده کار کنید

به یک ایده ی خوب شاخ و برگ زیادی ندهید. بررسی‌ها نشان می‌دهند هر چه گزینه‌های انتخابی یک محصول بیشتر باشند، مشتریان کمتری از آن خرید می‌کنند. روی هم رفته، محدود کردن بهترین محصولات شما بە سه مورد قطعاً بسیار آسان‌تر از سیصد مورد است. اگر انتخاب کردن برای مردم سخت شود، قید خرید را می‌زنند. پس در یک خط تولید، در حد امکان ساده کار کنید.



15. از منابع و مهارت‌هایی کە اکنون دارید بهره‌برداری کنید

برخورداری از منابع مناسب بە اندازه ی بە کارگیری آن ها اهمیت ندارد. اگر قدم در راه مخاطره‌آمیزی بگذارید کە شامل استفاده از منابع و مهارت‌های خودتان باشد، بازی را برده‌اید.



16. با اشخاص متفکر نشست و برخاست داشته باشید

شما مجموعه‌ایی از آدم‌هایی هستید کە بیشتر وقت خود را در کنار آن ها می‌گذرانید. اگر با آدم‌های ناباب معاشرت کنید، آن ها بر شما تأثیر منفی خواهند گذاشت. اما اگر بە سراغ آدم‌های مناسب بروید، بسیار بیشتر از زمانی کە تنها هستید، توانا و قدرتمند می‌شوید. گروه مناسب خود را پیدا کنید و برای ایجاد یک تفاوت در سراسر زندگی خود با آن ها همکاری کرده و تبادل اطلاعات کنید.



17. نسبت بە کاری کە انجام می‌دهید، اشتیاق نشان دهید

اشتیاق، نیروی حیات‌بخش خلاقیت است. ایده‌های بزرگ زمانی شکوفا می‌شوند کە شما نسبت بە کاری کە انجام می‌دهید علاقه و اشتیاق نشان دهید. تقریباً غیرممکن است در حرفه‌ایی کە هیچ علاقه‌ایی بە آن ندارید، پیشگام شوید. اما زمانی کە ذهن شما با کنجکاوی و علاقه نسبت بە موضوعی تحریک شود، خلاقیت بە‌طور کنترل‌نشدنی جریان می‌یابد و انگیزه سر بە فلک می‌زند.



18. انتقادهای سازنده را بپذیرید اما بە آدم‌های منفی‌باف اعتنا نکنید

زمانی کە یک نفر ایده‌ها یا محصولات شما را بە باد انتقادهای مخرب و منفی می‌گیرد، یادتان باشد کە تعداد آدم‌های مخالف اهمیت ندارد، مهم کسانی هستند کە ایده ی شما را می‌پذیرند. مهم نیست تا چه اندازه پیشرفت کرده‌اید، همیشه عده‌ایی هستند کە اصرار بر غیرممکن بودن کاری کە شما انجام می‌دهید، دارند. آدم‌های حسود نیز ممکن است ایده یا مفهوم موردنظر شما را بە مسخره بگیرند چون واقعاً بە آن اهمیت نمی‌دهند. زمانی کە با چنین آدم‌هایی روبه‌رو می‌شوید، سعی نکنید برای آن ها سبب و منطق بیاورید. در عوض حضور آن ها را فراموش کنید چون فقط وقت و انرژی شما را هدر می‌دهند.



  19. همیشه فکری بە حال ایده‌هایتان بکنید! 

یک ایده ی چند میلیون دلاری ایده‌ایی است کە فرصت رشد پیدا کرده است. پایگاه اینترنتی گوگل از یک ایده معمولی روی کاغذ شکل گرفته است: یک موتور جست‌وجوی دقیق.



20. ایده هایتان را اجرا کنید و آن ها را رشد دهید

یادتان باشد هیچ کدام از سازمان‌ها و شرکت‌های موفق از همان ابتدا بهترین نبوده اند و ایده‌های آن ها از همان اول تکان‌دهنده نبوده‌اند. بسیاری از مردم حتی قبل از شکل‌گیری گوگل چنین ایده‌ایی را در سر می‌پرورانده‌اند اما تنها خالقان این موتور جست‌وجو بوده کە ایده خود را عملی کرده‌اند. آن ها بە سختی تلاش کرده و در این رقابت بر دیگران پیشی گرفته‌اند. موفقیت ابتدایی آن ها مرهون اقدامات عملی‌شان بوده است. یادتان باشد کە خود ایده‌ها بە تنهایی بە حساب نمی‌آیند بلکه کاری کە شما با آنها انجام می‌دهید اهمیت دارد. با اقدامات عملی مناسب، یک ایده ساده می‌تواند بە یک ایده چند میلیون دلاری بدل شود.

تصمیم سازی