تصمیم‌سازی | Decision Making

معرفی کتاب تصمیم‌گیری

تصمیم,مراحل تصمیم,مراحل تصمیم گیری,کتاب,کتاب تصمیم,کتاب تصمیم گیری,روش تصمیم گیری,تصمیم سازی,روش تصمیم سازی,تصمیم گیری علمی,دانش تصمیم,علم تصمیم,تصمیم آگاهانه,تصمیم هوشمندانه,تصمیم خردمندانه,تصمیم گیری خردمندانه,

به عنوان یک مدیر یا یک فرد شاید مجبور باشيد هر روز تصميم های مختلفی بگیرید. بعضی از این تصميم ها ساده و بی‌دردسر هستند در حالی كه برخی ديگر از آن ها پيچيده و دش

معرفی کتاب تصمیم‌گیری

معرفی کتاب تصمیم‌گیری 92

عنوان کتاب: تصمیم‌گیری، راه حل‌های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه



نویسنده: دانشکده کسب‌و‌کار هاروارد



مترجم: مجید کرمی



به عنوان یک مدیر یا یک فرد شاید مجبور باشيد هر روز تصميم های مختلفی بگیرید. بعضی از این تصميم ها ساده و بی‌دردسر هستند در حالی كه برخی ديگر از آن ها پيچيده و دشوار هستند. هر چقدر تصمیمی مهم‌تر و پرخطرتر باشد، گرفتن تصمیم‌ درست، سخت‌تر و مسئولیت آن بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی چگونه می‌توانیم تصمیم های سریع و اثربخش بگیریم؟ شناخت فرایند تصمیم‌گیری به شما کمک می‌کند تا تصمیم های هوشمندانه‌تری را بگیرید.



کتاب «تصمیم‌گیری» فرایندی هشت مرحله‌ای را برای تصمیم گیری اثربخش به شما معرفی می‌کند. در این کتاب هر یک از این مراحل، از جمله شناخت موانع تصمیم‌گیری، ارائه و ارزیابی راه‌حل‌های مختلف، اعلام تصمیم‌ نهایی به سایر افراد و اجرای تصمیم توضیح داده شده است. در ادامه فقط چهار مورد از هشت ویژگی تصمیم‌‌گیری مؤثر را با هم مرور می کنیم. برای آگاهی از چهار ویژگی دیگر، پیشنهاد می کنیم کتاب را تهیه و آن را با دقت مطالعه کنید. 



1. آماده سازی
تهیه مقدمات فرآیند تصمیم‌گیری در موفقیت انتخاب‌هایی که به آن دست می‌زنیم، امری حیاتی است. انتخاب افراد شرکت‌کننده در تصمیم‌گیری، انتخاب رویکرد تصمیم‌گیری و ایجاد محیط مساعد، مقدماتی هستند که در تصمیم‌گیری مؤثرند، زیرا برای کسب ایده‌های متفکرانه در مورد هر تصمیم خاص، گرد هم آوردن گروهی از افراد با ایده‌های مختلف، نسبت به تشکیل گروهی از افراد مشابه نتیجه بهتری به دست می‌دهد.



2. شناسایی موانع
خیلی اوقات موانع موجود توانایی تصمیم‌گیرنده را برای انتخاب مطلوب محدود ساخته و تصمیم‌گیری را دشوار می‌سازند. از جمله این موانع چارچوب‌های ذهنی فردی و گروهی هستند که می‌توانند مانعی جدی در تصمیم‌گیری باشند. هرچند از میان برداشتن کامل این موانع تقریباً ناممکن است، اما با شناخت بیشتر می‌شود تصمیم های مناسب‌تری گرفت. در این خصوی، آگاهی از سوگیری نسبت به موضوعات آشنا و موفقیت‌های پیشین، پذیرش فرضیات به ظاهر با ارزش، وضعیت موجود، و نیز دیدگاه های خودمان اهمیت دارد.



3. چارچوب بندی موضوع
پس از آماده ساختن شرایط و شناسایی موانع موجود بر سر راه تصمیم‌گیری، در موقعیتی قرار می گیرید که باید مسأله را برای گروه تصمیم‌گیرنده چارچوب‌بندی کنید. وظیفه‌ اصلی مدیر در این مرحله دوری از یک اشتباه رایج است. پیش از فهم ماهیت مسأله‌ مورد نظر نباید به دنبال یافتن راه‌حل آن بود. اگر درک مسأله برایتان دشوار است، شرایط مکانی تازه ای را برای خودتان فراهم کنید تا ایده‌های تازه‌ای به ذهنتان برسد. برای درک کامل یک مسأله باید دلایل آن را ریشه‌یابی کرد.



4. ارائه گزینه های مختلف
برای گرفتن یک تصمیم آگاهانه، نیازمند آگاهی از گزینه‌های مختلف در ارتباط با آن هستید. طوفان فکری روش مؤثری برای ایجاد ایده‌ها و اقدام های متفاوت است. برای طوفان فکری باید در ابتدای جلسه از اعضاء تیمتان بخواهید ایده‌های خود را که به نظرشان می‌رسد پیشنهاد دهند و یا از هر یک از افراد بخواهید تا فهرستی از ایده‌های خود را ارائه دهند. باید مطمئن شد که همه در مورد بیان دقیق و درست مسأله توافق دارند. تیمتان را باید به راه‌حل‌های خلاقانه ترغیب کنید.



برای تهیه این کتاب به وب سایت ناشر آن مراجعه فرمائید:
https://aryanaghalam.com/book/%d8%aa%d8%b5%d9%85%db%8c%d9%85-%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c

تصمیم سازی